marc chagall
expressionisme - kubisme - surrealisme
07/07/1887 - 28/03/1985
21 / 02 / 2022
- geboren en opgegroeid in een chassidisch joods gezin in Wit-Rusland als Movsja Zacharovitsj Sjagal
- wijzigde zijn naam in het meer Franse Marc Chagall
- werkte in Rusland, Frankrijk en de Verenigde Staten
- was tijdens de Russische revolutie politiek actief als kunstcommissaris in zijn geboortestreek, waar hij de opdracht kreeg er een kunstacademie en een museum op te richten
- was artistiek directeur van het Joods Staatstheater in Moskou
- haalt zijn inspiratie uit de Russische volkskunst en zijn jeugdherinneringen
- zijn orthodox Joodse opvoeding speelt een centrale rol in zijn leven en werk
- zijn talloze werken geven de herinnering weer aan de fantasieën, die de mens in bonte mengeling in zijn dromen doorleeft
- hanteert een uitbundig kleurenpallet
- kunstschilder en tekenaar, keramist en beeldbouwer
- ontwerper van toneeldecors, brandglazen, muurschilderingen en wandtapijten
wellicht het beroemdste werk van Chagall
visionaire herinneringen van Chagall aan zijn thuisland
met dromerige beelden van het Russisch landschap en symbolen uit volksverhalen (o.a. afbeelding van de levensboom)
kubistische elementen zoals overlappende vlakken, doorschijnende vormen, radiale compositie (d.i. opbouw vanuit het middelpunt)
Boven Vitebsk (1915-1920)
Chagall maakte meerdere versies van dit thema;
het moet het belang onderstrepen dat hij hechtte aan zijn geboortedorp (Vitebsk)
Chagall refereert in zijn werk meer dan eens naar zijn jeugdjaren in Rusland. Vanuit zijn chassidische roots zijn muziek en dans daarbij opvallende thema's.
Daarnaast is hij opvallend geboeid door de elementen van het leven: geboorte, liefde, huwelijk, de dood.
acrobatie en dans in het circus
de promenade (1917)
bijbelse taferelen
de kruisiging van Christus (1938)
Oprukkende bolsjewieken, een brandende synagoge, een Jood op de vlucht, een brandend dorp, een boot vol vluchtelingen, een weggesmeten Thorarol, een vluchtende moeder met kind. Maar ook de menora als symbool van Gods aanwezigheid en de ladder als verbinding tussen hemel en aarde. Beide tekenen van hoop in de chaos
Opvallend is het spaarzame gebruik van kleuren. Het schilderij is bedoeld om het lijden van het joodse volk te laten zien
Chagall maakte dit schilderij tijdens de 'Kristalnacht (9-10 november 1938), de door de nazi's georganiseerde actie (Pogrom) gericht tegen het Joodse deel van de Duitse bevolking. Tijdens die nacht werden duizenden Joden gevangen genomen, hun bezittingen vernield, synagogen in brand gestoken...
Na deze gruwelijke gebeurtenissen zweert hij nooit nog een voet in Duitsland te zullen zetten
diverse
'si toute vie va inévitablement vers sa fin, nous devons, durant le nôtre,
la colorier avec nos couleurs d'amour et d'espoir'
'all colors are the friends of their neighbors and the lovers of their opposites'
'wanneer ik vanuit mijn hart creëer, lukt bijna alles,
vanuit mijn hoofd bijna niets'